SHOWROOM IN NISHINOMIYA 八光自動車西宮ショールーム

  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images
  • images

 

CONCEPT

JAPANESE / ENGLISH

都市の妖怪

兵庫県西宮市内の駅前、国道と県道の角地に立地するイタリアの老舗ブランドであるアルファロメオとフィアット・アバルトのショールームの計画である。土地は40年間の定地借地権で期間を限定した建築を求められた。十字路である角地は、古くから「辻」と呼ばれ、さまざまな人々が行き交い、出会いがある場所である。また辻は現世と来世との境界であるという説があり、妖怪である辻神(魔物)が住み着きやすいとされ、古来魔除けや地域の守り神として道祖神が祀られ、自然石や石碑などが置かれてきた。この類の民間信仰は、現在資本主義社会によって支配される日本の都市空間においてはほぼ消えつつある。

そして自動車は、社会の近代化において、人びとの行動や生活を大きく変えた道具である。敷地がある国道には外国車、国産車のショールームが点在し、他にも商業施設や集合住宅などが建ち並ぶ日本の都市の典型的なロードサイドの風景が続く。しかし現在の資本主義も一時の現象と捉えるならば、時空をつなぐ辻に妖怪そして守り神といった2面性の存在感を現し、近代社会を象徴する「自動車」のお化けのような建築のふるまいを思考した。

自動車の美しいボディのほとんどは0.6~1mmの薄鋼板をプレス成形して卵の殻の様にモノコック構造としてボディとシャーシが一体化してつくられる。そこには軽さと強靭さを求めた機能的な美学が存在する。この構造システムを建築として化かすことを考え、大通りに面する3面を3.2mmの鉄板がしなやかに曲面を描くような外観を考案した。

車のボディはプレス成形されたパネルを部分溶接して接合部がわかるようにつくられるが、この建築では、鉄板が継ぎ目なくシームレスに見えるよう、全ての鋼板の接合部を全溶接した上で研磨して断熱塗料を施し、1枚の薄い面に見えるように計画している。つまりこの鉄の壁は車のボディのように合理重視でつくられるものではなく、鉄という素材に対する職人達の多大なエネルギーを込めた格闘によってつくられている。この異常なエネルギーは、合理を求める現代社会では稀な状況であろう。そして不整形な平面、立面形状故見る角度によってその表情は変化し、都市空間に不可思議な表情を現す。

また、交差点がある北東の角地は外壁ラインを大きくセットバックし、人びとが行き交い、滞留できる街のオープンスペースをつくり、辻という場の性格を尊重した。階構成としては、1,2階は高さ5mの吹抜けを持つアルファロメオのショールームを配置している。3階には、フィアット・アバルトのショールーム、4階と屋上階に車庫を配置している。各階の平面構成は、必要な諸機能を南側にまとめて配置し、北面、東面の2方向の道路に面する範囲を大きなワンルームの空間をつくっている。1, 2階は外部から室内への視認性を極力向上させ、駐車場であるピロティ―空間と内部空間を一体的に見せるように考え、空間内に壁や柱が極力現れない計画とした。

また、鉄板のみの構造とすることを当初考えたが、耐火建築のため鉄板の耐火仕様が現行法規では認められていないため、4本のアーチ状の鋼管柱を主構造として、鉄骨柱によって繋げられた3,4階2層のヴォリュームがダイナミックに大地から浮遊する形態を考えた。これまた尋常ではない職人達のエネルギーによって生成された4本の曲がりうねった鋼管の柱は、白い内部空間で露わにされ、不可思議な力を来訪者に伝える。また、3,4階に展示、格納される車の存在が、都市空間の中で車の運転者からも視認されるように、鋼管柱の間の鉄板には大小様々なパノラマ形状の開口を設けている。それらの形状は画一的な矩形窓ではなく、鋼管アーチ柱の軌跡を縫うように滑らかで妖しげな曲線を描く。

イタリア車は、日本車の様に単に機能性を追求した車ではない。美しさや艶やかさを伴い、時には奇異にも見える生き物のような存在だと感じる。そのような車を展示する場所は、合理性のみを追求した建築ではなく、生命力を持ち、多彩な表情を持つ建築が相応しいと考える。合理性を追求してきた現代都市は、自然を侵食し、日本古来のアミニズムそして辻の妖怪など非科学的な存在を排除をしてきた。日本の都市にはもう一度妖怪のような合理を超えた存在が必要なのではないだろうか。

HAKKO CAR SHOWROOM

It is a project which focuses on designing a car showroom for three Italian car brands (Alfa Romeo, Fiat and Abarth), located in front of the station in Nishinomiya city, Hyogo prefecture. The land was required to be constructed for a limited period with 40 years of fixed land leasehold. Crossroads have also been called as Tsuji since ancient times and is a place where various people come and go and meet. In addition, there is a theory that Tsuji is the boundary between this world and the afterlife, and it is said that the Youkai Tsujigami (demons) are easy to settle in there. However, these kind of folk belief is almost disappearing in Japanese urban space, which is now dominated by capitalist society. The automobile is a tool that has greatly changed people's behaviors and lives in the modernization of society. On the national road where the site is located, showrooms of foreign cars and domestic cars are scattered, and the typical roadside scenery of a Japanese city where commercial facilities and apartments are lined up continues. However, if we consider current capitalism as a temporary phenomenon, we will think about the ghost-like architectural behavior of the modern automobile, which has a two-dimensional presence of Tsuji that connects space-time, a Youkai and a guardian god did. The free form structure allow numerous and wide openings that invite people from outside to see the displayed car model. Framing this, is the smooth, steel plate facade, with its polished surface seeking to embody the smooth form of Italian car.

Most of the beautiful bodies of automobiles are formed by pressing a thin steel plate into a monologue structure like an egg shell, and so the body and chassis are integrated. There is a functional aesthetic that demands lightness and toughness. Considering the use of this structural system as an architectural structure, we devised an appearance in which 3.2 mm steel plates supplely draw curved surfaces on the three faces facing the main street. The car body is made by partially welding the press-formed panels so that the joints can be seen. In this construction, the joints of all the steel plates are fully welded and the insulation paint is applied so that the iron plate looks seamless to make it look like a single plane. The expression changes depending on the viewing angle. In the northeast corner where the intersection is located, the outer wall line is greatly set back, creating an open space in the city where people can move and stay, and respecting the character of Tsuji. The first and second floors have an Alfa Romeo showroom with a 5m high atrium. On the third floor, there are showrooms for two brands, Fiat and Abarth, and there are garages on the fourth and rooftop floors. The floor plan of each floor arranges the necessary functions on the south side, creating a large one-room space facing the road in two directions, north and east. On the first and second floors, the plan was to minimize the appearance of walls and pillars to maximize visibility from the outside to the room and to provide a parking entrance. At first, we considered using only steel plates. However, since fire-resistant construction of fire-resistant steel plates is not permitted under the current regulations, four arched steel pipe columns are used as the main structure and are connected by steel columns.

At first, we considered using only steel plates. However, since fire-resistant construction of fire-resistant steel plates is not permitted under the current regulations, four arched steel pipe columns are used as the main structure and are connected by steel columns. In this study, we considered a three, four-story, two-layer volume that floats dynamically from the ground. These four winding steel tube columns appear in the interior space, giving visitors a sense of the skeleton that forms the architecture. Panoramic openings of various sizes are provided on the steel plate between the steel pipe pillars so that the vehicles displayed and stored on the 3rd and 4th floor can be seen by the driver of the car in the urban spacing. These shapes are not uniform rectangular windows, but draw smooth and mysterious curves like sewing the trajectory of a steel tube arch column. Italian cars are not simply cars that pursue functionality like Japanese cars. It feels like a creature that is sometimes extraordinary, with beauty and luster. I think that the place where such a car is displayed is not a structure that pursues only rationality, but a structure that has vitality and various expressions. Modern cities that have pursued rationality have eroded nature and eliminated unscientific existence such as ancient Japanese animism and Tsuji's Youkai. I wonder if the Japanese cities need to once again be beyond rationality like Youkai.



page top